onsdag 14. mars 2012

Presentasjon av en fotograf: Mira Jakobsen

Vi fikk en oppgave der vi skulle presentere en fotograf. Jeg valgte Mira Jakobsen(besøk bloggen hennes HER), fordi jeg leser bloggen hennes og er inspirert av henne og hennes arbeid. Hun er nyutdannet, så jeg tenkte at det å presentere en fotograf som ikke var så anerkjent var en god idé. Etter litt planlegging over mail kom vi frem til at vi måtte ta intervjuet over nettet, da det var for kort tid til å få møtes.





Kan du fortelle litt om deg selv?
Jeg er 24 år gammel, jeg kommer fra Lillesand på Sørlandet, men har bodd i Bergen de siste seks årene. Som lita var jeg opptatt av det kreative, men fikk utløp for det gjennom skriving. Endte opp med å gå Medier og Kommunikasjon hvor jeg også begynte å fotografere i det små. Tok først skrivekunst på folkehøyskole før jeg fant ut at det var fotografiet som var hundre prosent min greie og bestemte meg for å søke meg inn på fotolinjen på Norges Kreative Fagskole.

Hvor lenge har du holdt på med fotografering?
Jeg fikk mitt første kamera som 16-åring og da jeg var 19 begynte jeg å sette meg inn i ting og fotografere på hobbybasis. Men det er nok ikke før jeg begynte på NKF at jeg satset hundre prosent på foto. 

Kan du huske ditt første kamera, i så fall; hvilket?
Det var et lite digitalkamera fra Olympus. Det var helt fantastisk dårlig på alle måte og det ble raskt byttet ut med speilrefleks.

Hva var grunnen til at du ville begynne å jobbe med foto?
Jeg har alltid likt å jobbe kreativt, å skape noe.. om det var tekst eller andre ting. Etterhvert som jeg fotograferte og følte jeg begynte å få kontroll på det tenkte jeg at det er jo mulig å ta sjansen? Vi er såpass priviligerte i dette landet at det faktisk er mulig å jobbe med interessen og lidenskapen sin, og jeg vil i alle fall gi det muligheten! Det er bedre å angre på ting man har gjort enn ting man ikke har gjort tross alt.

Er det å være gatemotefotograf noe du kunne tenkt deg å jobbe med resten av livet, eller er det mer som en ”midlertidig” jobb?
Jeg vil gjerne jobbe med det så lenge jeg kan, men det er markedet som bestemmer hvor lenge det er mulig å opprettholde en slik stilling. Jeg har tro på at det kan bli en stund siden vi stadigvekk er ute etter ny inspirasjon og internett er gjerne det første verktøyet vi tar ibruk for å hente den inspirasjonen. Når det er sagt så er målet mitt å en dag ha et eget studio, men det kan alltids kombineres med andre jobber.

Hva er din største inspirasjon?
Min største inspirasjon er mennesker som gjør det bra. Det gir meg motivasjon til å jobbe hardt og utvikle meg videre! Det er så mange flinke mennesker der ute og jeg håper jeg en dag kan være en av dem.

Er NKF sin foto linje noe å anbefale? Synes du at du hadde utbytte av å gå der?
Jeg vil anbefale NKF sin fotolinje til de som virkelig ønsker å bli fotografer. Jeg tror man kan ha stort utbytte av linjen hvis man er villig til å jobbe mye og hardt, til å stille spørsmål og bruke seg av de mulighetene som utdanningen gir. Kreative utdanninger er hva du gjør dem til selv! Jeg hadde selv stort utbytte og er et helt annet menneske nå enn jeg var første skoledag, jeg er tøffere, jeg er sterkere, jeg har mer kunnskap og står bedre rustet til å si ja til de mulighetene som nå kommer.

Vil du ta videre studier senere i livet, eller få erfaring fra arbeidslivet?
Jeg ønsker å lære mer og få mer erfaring og er derfor ute etter en lærlingsplass hos en fotograf. Før jeg kommer så langt så tar jeg på meg litt oppdrag nå og da for å få den erfaringen jeg kan få på egenhånd.

Noen tips til spirende fotografer?
Ta sjansen! Plukk opp kameraet, lek med det, eksprimenter med teknikken og vær kreativ. Og ikke gi deg, er det dette du vil så kan du få det til!





En del av oppgaven var også å fortelle om bildene til fotografen. Jeg fikk Mira til å sende meg noen bilder hun selv er fornøyd med, og fortelle litt om disse.
«Dette bildet ble tatt til en moteserie i vår. Jeg ønsket et ungt og bohemskt uttrykk, og det var en av de første gangene jeg brukte blits ute på location. Jeg hadde det kjempegøy mens jeg jobbet med dette! Og det er en av fotograferingene som virkelig har økt min interesse for motefotografiet.»

«Dette bildet tok jeg i skolesammenheng og tok senere bronse i Åpen Klasse i Norges Fotografforbund's Landskonkurranse med dette bildet. Det er en del av en moteserie gjort i studio hvor jeg fokuserte på det minimalistiske og brøt mote ned til tekstil og tekstur. Det må være et av bildene jeg er mest fornøyd med av de jeg har tatt, jeg liker det grafiske uttrykket og det at jeg hadde en idé som jeg fikk satt ut i live. En fotografering blir nesten alltid annerledes enn jeg tenker i utgangspunktet, noe som ofte gir kanskje enda bedre resultater, men her er hele prosessen fulgt fra idé til ferdigstilling og det føles bra!»


Jeg vil takke Mira for et kort, men godt samarbeid! Jeg ønsker henne lykke til videre, og takker for inspirasjonen hun sprer med sine fotografi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar